ERASMUS+ PROJECT

Erasmus+ is the EU’s programme to support education, training, youth and sport in Europe. Its budget   will provide opportunities for over 4 million Europeans to study, train, and gain experience abroad.

Erasmus+ has opportunities for a wide range of organisations, including school, universities, education and training providers, think-tanks, research organisations, and private businesses.

Key Action 1: Learning mobility of individuals

Key Action 1 aims to encourage the mobility of students, staff, youth workers, and young people. Organisations can arrange to send or receive students and staff to or from participating countries, as well as organise teaching, training, learning activities.

Key Action 2: Innovation and good practices

Key Action 2 is designed to develop the education, training, and youth sectors through five main activities:

Strategic partnerships to support innovation in the sector as well as joint initiatives to promote cooperation, peer-learning, and the sharing of experience.

ERASMUS+  “MEET “  2018-1-IT02-KA229

Motivation Enhanced through Educational Technology

It’s the Istituto Comprensivo G. Leopardi – Colli al Metauro Project .

Heraklion in Creta, Gulbene in Latvia and Sophia in Bulgaria are the schools partner and I.C. G. Leopardi  is the main coordinator.

Increase “new technologies in teaching innovative methodologies” during the last two years is the main focus of project .

• First meeting in Italy –  I.C. G. Leopardi – Colli al Metauro

Short-term joint staff training events

First activity: teachers training “Let’s set the toolbox”.

During this activity the teachers will establish the base of their cooperation, by exploring tools and setting guidelines for the organization of the following trainings. They will get use to share ideas, materials, findings, doubts, difficulties and to document and made available the learning outcomes. This will lead to the achievement of the first project objective: open education and innovative practices in a digital area.

• Second meeting in Heraklion  – Creta

Short-term joint staff training and Short-term exchanges of groups of pupils events –

Spaced Learning to enhance student’s engagement and motivation. Let’s take a break to learn!

• Third meeting in Gulbene – Latvia

Debate methodology to enhance students engagement and motivation – Let’s debate!

• Fourth meeting in Sophia Bulgaria

Drama methodology to enhance students engagement and motivation – Let’s play!

• Final  meeting in Italy –  I.C. G. Leopardi – Colli al Metauro

Short-term joint staff training and  Short-term exchanges of groups of pupils events  –

Flipped learning to enhance students engagement and motivation –  Let’s flip it!

ITALIANO
Partenariati per scambi tra scuole KA229 (Azione chiave 2)

I partenariati per gli scambi tra scuole sono una tipologia di progetti introdotti per facilitare la partecipazione delle scuole a Erasmus+ e promuovere la mobilità.

Le scuole partecipanti hanno la possibilità di collaborare con altre scuole europee in un progetto su una tematica di interesse comune e di effettuare mobilità di alunni, insegnanti e staff presso le scuole partner.

Nello specifico il progetto presentato dal nostro Istituto Comprensivo ERASMUS+ AZIONE KA229 dal titolo M.E.E.T., acronimo di “Motivation Enhanced through Educational Technology”, di cui l’Istituto è scuola coordinatrice, si pone l’obiettivo di migliorare le competenze del personale della scuola, rafforzare la qualità dell’insegnamento e dell’apprendimento, promuovere attività di mobilità europea per gli alunni e lo staff e non ultimo aumentare la motivazione e la soddisfazione in alunni e docenti attraverso la conoscenza e la sperimentazione di alcune innovazioni metodologiche e didattiche che favoriscono una più efficace acquisizione di competenze.

Nell’Azione chiave 1 , Mobilità ai fini di apprendimento, è possibile migliorare le proprie competenze e la metodologia didattica, confrontarsi con altri sistemi educativi e formativi e con colleghi europei attraverso un’esperienza di mobilità del personale, in uno dei paesi partecipanti al programma per un periodo da 2 giorni a 2 mesi.